Oct 14, 2021

IT-support i hemmet - inte bara för äldre


Henrik Hovstadius startade familjeföretaget Min IT-support när han upptäckte att många ville ha hjälp i hemmet med sina elektriska produkter och tjänster. De flesta kan nog känna igen sig i känslan av frustration när tekniken inte fungerar och därför menar Henrik är tacksamheten stor när kunderna, ofta som sista utväg, får besök av en egen IT-support.

Redan när Henrik Hovstadius i början av 2010-talet arbetade på flera av de stora elektronikbutikerna upptäckte han att det fanns ett behov av att få IT-support i sitt eget hem. Vid den tiden erbjöds inte sådana tjänster av elektronikkedjorna och Henrik såg därför möjligheten att starta en egen supportfirma: Min IT-support. Han hade lång erfarenhet i branschen och då han arbetat på alla avdelningar hade han också en bred kunskap om allt från datorer till TV och vitvaror. Han är dock noga med att påpeka att kunskaper inom området är färskvara då det kommer nya system hela tiden. Det innebär att ett genuint intresse för teknik är måste för att hålla sig à jour. 

Kunderna är framför allt privatpersoner men även en del små och medelstora företag. Det är lätt att lite fördomsfullt tänka att det bara är äldre personer som ringer efter IT-support i hemmet men faktum är att även yngre personer hör av sig när de t.ex. ska dra kablar eller installera nätverk. Hembesöken har också ökat under pandemin då många har tagit hem digital utrustning från sina arbetsplatser men inte kunnat få hjälp av arbetets IT-support.

“Även om många yngre kanske kan fixa med datorn själv så är det inte alla som har ett intresse för det. De vill bara att det ska fungera.” /Henrik Hovstadius, Min IT-support

Henrik vittnar om att många kunder blir lättade när de får hjälp eftersom de ofta själva har försökt att lösa problemet i flera dagar. Han upplever att majoriteten av kunderna först har frågat grannar, barn eller vänner men om det inte fungerat blir IT-support den sista utvägen. Många äldre vill heller inte vara en belastning för familjen. När de äntligen får träffa barn och barnbarn vill de inte pracka på dem någon arbetsuppgift. 

För Henrik är det viktigt att hans kunder klarar sig själva efter att han har gått. Därför ser han till att utbilda kunden på ett enkelt och pedagogiskt sätt så att den förstår hur produkten eller tjänsten fungerar. 

 

“Det är ju alltid trevligt att träffa kunderna flera gånger men syftet med vårt besök är att det inte ska behövas. Hjälp till självhjälp är det vi vill uppnå.” /Henrik Hovstadius, Min IT-support

För tillfället står Henrik och Min IT-support inför valet att fortsätta arbeta som de gör i Skåne eller att expandera. I så fall menar han att det är viktigt att det inte blir som hos vissa konkurrenter där kunderna får träffa en ny person varje gång - viktigast är att alla kunder ska ha en personlig kontakt. 

Text: Linda Svedin 

Följ BRF-Nytt på Facebook https://www.facebook.com/brfnyheter

 

 





  • Dec 5, 2021

    TIB:s kontinuerliga kontroller säkerställer hög kvalitet

    Nyheter Branschorganisationen TIB Takentreprenörerna genomför årligen kontroller av sina auktoriserade medlemsföretag. Varje nytt kalenderår behöver tak- och tätskiktsentreprenörerna som ansöker om auktorisering ange referenser för slutförda arbeten, ett kriterium som går i linje med TIB:s målsättning - att höja kvaliteten på branschen.
    2
  • Dec 5, 2021

    Fastighetsägare kan hjälpa till att lösa den svenska elkrisen

    Nyheter I stället för att passivt fortsätta förbruka allt dyrare el ska svenska byggnader förvandlas till aktiva effektresurser som avlastar det ansträngda nationella elnätet. Det är visionen bakom samverkansprojektet - En gemensam effektstrategi, där Castellum tillsammans med Jönköping Energi och fyra andra regionala elnätsbolag visar hur fastighetsägare både kan minska sin belastning på elsystemet och bidra till lösning på klimatkrisen.
    2
  • Dec 5, 2021

    Colliers släpper rapport om fastighetsbranschens framtid

    Nyheter Under de senaste två åren har alla blivit mer vana vid att hantera förändringar, inte minst de verksamma inom fastighetsbranschen. Genom att påskynda den pågående transformationen av arbetsmiljön har pandemin i grunden förändrat hur hyresgäster och fastighetsägare ser på fastigheter.
    2
Loading...

MEST LÄSTA

SENASTE NYTT

  • Lagar & Regler

    Regeln som kan ge lokalhyresgästen en möjlighet att komma ur sitt hyresavtal i förtid

    Det som i dagligt tal kallas Hyreslagen, rätteligen 12 kapitlet i jordabalken, innehåller ett allmänt förbud för en hyresgäst att överlåta hyresrätten till en bostadslägenhet eller lokal utan medgivande från hyresvärden. En överlåtelse som sker utan sådant medgivande kan leda till att hyresgästen förlorar sin hyresrätt.
    301
  • Lagar & Regler

    Fördelning av underhållsansvaret i en bostadsrättsförening

    Oavsett om det är normalt slitage eller en plötsligt uppkommen skada så står man ibland inför det faktum att någonting i bostadsrätten måste renoveras. Vem ska stå för kostnaden om mitt kök behöver bytas ut? Ska jag betala för en vattenskada i mitt vardagsrum för att ett rör börjat läcka i min grannes badrum? Vad är det egentligen som gäller?
    490
  • Ordföranderollen

    Stream I det här avsnittet berättar Ove Schramm, Fastighetsjurist på Fastighetsägarna Service, och de formella kraven som finns på ordförande i en bostadsrättsförening. Han ger också sina rekommendationer hur en ordförande kan arbeta för att få till ett väl fungerande styrelsearbete. Intervjuar gör Johan Flodin, Brf-ansvarig på Fastighetsägarna Stockholm.
    1299

I FOKUS

Nyheter från
våra partners
  • Ekonomi

    Bostadsrättsföreningens rätt att ta ut avgift för andrahandsupplåtelser

    Styrelser i många bostadsrättsföreningar har koll på att det numera finns en möjlighet att ta ut en avgift av en bostadsrättshavare som vill upplåta sin lägenhet i andrahand. Det har dock märkts av en osäkerhet kring hanteringen av denna avgift. Nedan ska redas ut vad som egentligen gäller.
    3630
  • Historisk återblick på bomarknaden: Så har Sveriges bostadspriser utvecklats de senaste 20 åren

    Efter flera år med stigande bostadspriser har uppgångarna saktat in under det senaste halvåret, men hur har prisutvecklingen på bostäder egentligen sett ut på längre sikt? I hela landet har villapriserna stigit med 249 procent på 20 år medan bostadsrättspriserna ökat med 579 procent. Upplands-Bro är den kommun där bopriserna stigit mest med hisnande 2 474 procent på bostadsrätter. Villapriserna har ökat mest i Stockholms kommun med hela 464 procent. Det visar Svensk Fastighetsförmedlings nya kartläggning.
    4726
  • Ekonomi

    Majoritet tror på fortsatt stigande bopriser

    En majoritet, 56 procent, av svenskarna tror att bostadspriserna fortsätter att stiga, vilket är en något högre andel än i höstas. Samtidigt är svenskarna kluvna om bostadsräntornas utveckling. Det visar en undersökning från Nordea på onsdagen.
    2568
  • Produktnyheter

    Problem med störande fåglar?

    Indiventa har efter stor efterfrågan tagit fram ett nytt fäste till sin populära fågelskrämma Drake.
    2328